Výdaje na obranu: Scénáře efektivního navýšení

Vyšší výdaje na obranu představují nezbytný předpoklad pro posílení obranyschopnosti Česka. To v roce 2024 poprvé splnilo závazek NATO vydávat na obranu 2 % HDP (167 mld. Kč). Očekává se však výrazné navýšení tohoto závazku až na úroveň 5 % HDP do roku 2032.

Porovnání rozsahu výdajů na obranu u členských států NATO (% HDP v roce 2014 a 2024)

O studii

  • Predikuje scénáře růstu výdajů ČR na obranu z 2 % HDP až na navrhovaných  5 % HDP do roku 2032.

  • Představuje varianty, jak zvýšené výdaje financovat (dluh, daně, reformy).

  • Analyzuje současnou strukturu výdajů na obranu a ukazuje jejich možné rozdělení na kategorii “tradičních výdajů na obranu” a “ostatních výdajů na bezpečnost”.

To nejdůležitější

  • Výdaje na obranu porostou na stovky miliard Kč ročně – je nutné připravit systém financování.

  • Nestačí jen utrácet – důležitá je efektivita a důvěra veřejnosti.

  • Bez strukturálních daňových změn to dlouhodobě nepůjde.

  • Podpora vojenského i civilního personálu je stejně klíčová jako nákup zbraní.

Scénáře navýšení obranných výdajů a jejich současná struktura

Navýšení výdajů na úroveň 5 % HDP by znamenalo více než dvojnásobek oproti současnému stavu – tedy přes 300 miliard Kč ročně (v dnešních cenách).

Začínají se rozlišovat dvě kategorie, které modelujeme dle českého státního rozpočtu na rok 2025, tzv.:

  1. Tradiční výdaje na obranu: navrhovaný cíl 3,5 % HDP, nyní vychází na cca 1,7 % HDP. Pokrývá např. výzbroj, výstroj, personál, informační technologie, zásoby či energie.

  2. Ostatní výdaje na bezpečnost: cíl 1,5 % HDP, modelace vychází na 0,2 % HDP, ale zřejmě se budou započítávat další položky (kyberbezpečnost, infrastruktura aj.).

Scénáře navýšení výdajů ČR na obranu dle cílové hodnoty 3,5 % nebo 5 % HDP

Možnosti financování

Navrhujeme k zajištění potřebných zdrojů přistoupit krátkodobě využitím dluhu nebo dočasného zvýšení vybraných daní, a dlouhodobě strukturálními reformami zejména na straně příjmů (skrze nové vyšší zdanění).

Zásadní výzvy financování české obrany

Pro zvládnutí navyšování výdajů je třeba soustředit se na tři klíčové oblasti:

  1. Efektivita a transparentnost: Jsou možné a pro podporu veřejnosti nezbytné.

  2. Personální a materiální kapacity: Vyžadují posílení – je třeba zajistit vyšší počty vojáků i civilních kapacit, akvizice nesmí být zdlouhavé – je nutné urychlit procesy.

  3. Veřejná komunikace: Vysvětlení důvodů a srozumitelný přehled výdajů, závazků a cílů pomohou pro udržení veřejné podpory.

Efektivita a transparentnost

Řadu mechanismů dohledu již máme: interní audity, parlamentní výbory nebo nezávislé instituce (NKÚ, revize výdajů aj.). Úkolem je zajistit třífázový dohled: předběžný, průběžný a zpětný a začít debatu o zvýšení transparentnosti a efektivity, aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti nebo zpomalení klíčových příprav obrany státu.

Efektivitu vnímejme na škále (ne binárně: efektivní/neefektivní) a v širším geopolitickém a strategickém kontextu. Zvláštní pozornost doporučujeme věnovat výdajům určeným na kategorii ostatních výdajů na bezpečnost. Ty také představují příležitost pro strategické investice s multiplikačním efektem, zejména v oblasti inovací a technologického rozvoje.

Ilustrativní modelace financování dodatečných výdajů na obranu při variantě 5 % HDP v roce 2032 (% HDP, dle cen roku 2025)